Mentale beïnvloeding

Aura Oasis Logo

Mentale beïnvloeding

healing

Beïnvloeden van het gedrag van anderen

Door de eeuwen heen is de mens geneigd anderen te willen beïnvloeden. Kan dit echter ook op een stiekeme mentale manier. In hoeverre is dit verantwoord?

Er is onderzoek gedaan naar lichte beïnvloedingen die goed bestudeerbaar zijn. Wetenschappelijke testen hebben aangetoond dat dit mogelijk is, hoewel de invloed niet altijd succesvol zal zijn. Factoren zoals verwantschap, karakter en sociale omgeving spelen hierbij een rol. Je zult zelden slagen iemand iets tegen zijn principes te laten doen als er geen band is of als die persoon qua persoonlijkheid totaal andere meningen heeft. Uitgebreidere testen zijn uitgevoerd door het project DMILS (Direct Mental Influence on Living Systems).

Cleve Backster heeft ook onderzoek gedaan door een leugendetector op planten aan te sluiten. Deze testen waren positief en wezen op een soort bewustzijn (of leven) bij planten.

Het is zelfs nog gemakkelijker te bestuderen dat de geest invloed kan uitoefenen op materiële objecten via psychokinetische mensen. Ze zijn helaas zeldzaam, maar het feit dat ze scherp onderzocht zijn, geldt als maatstaf. Als enkelen dat kunnen, is het gewoon mogelijk.

Het komt ook spontaan voor bij sommige mensen die bijvoorbeeld geen uurwerk kunnen dragen. Dit gaat na korte tijd defect. Dit komt bijvoorbeeld meer voor na een bijna-doodervaring als na-effect daarvan.

De vraag is dus niet of iemand je kan aanvoelen, maar of je ook iemand of iets bewust kunt beïnvloeden. Natuurlijk kan niet iedereen dit doen, maar er zullen begaafden zijn die hier beter in slagen. In hoeverre deze beïnvloeding boven iemands vrije wil uitsteekt en hoe krachtig men iemand kan beïnvloeden of in welke toestanden dat het best lukt, is een ethisch vraagstuk dat gemakkelijk te veroordelen is. Nochtans worden we de hele dag beïnvloed door getrainde verkopers, reclame die daarvoor speciaal ontworpen is, fotografische technieken en andere meer subliminale technieken die rechtstreeks op het onderbewustzijn werken (bijv. gelukkige en lachende mensen op een reclamefoto voor huishoudelijke taken of klussen die we anders niet graag doen). Deze technieken zijn allemaal bedoeld om iemand te beïnvloeden. Dit is bijna uitsluitend gericht op het maken van meer winst door het koopgedrag te beïnvloeden.

Men kan zich dus ook afvragen in hoeverre dit alles nog wel verantwoord is. We staan er niet bij stil omdat we zijn opgegroeid met reclame die doelbewust ontworpen is om te verkopen. Soms kopen we dingen die we niet nodig hebben maar die we toch willen hebben.

Je kunt je dan ook afvragen in hoeverre we dingen beïnvloeden die we niet willen door negatieve gedachten.

Probeer niet de loterij of lotto te winnen, want die is ontworpen om de kans veel kleiner te maken dan het lijkt. Zo kunnen organisatoren van dergelijke systemen op hun twee oren slapen, ze maken sowieso winst. Hun voordeel is dat erg weinig mensen iets van kansberekeningen kennen. Voor de Lotto is de kans ongelooflijk klein. Als ze deze erbij moesten vermelden, zouden ze geen enkel formulier verkopen. Toch zie je in iedere reclame dolgelukkige mensen en zo beïnvloedt men velen om een formulier in te vullen.

      Denis

© 2002 Aura-Oasis – Denis Dhondt